Horsens

Skræddersyede LA2 forløb klæder medarbejdere bedre på til at arbejde med borgertrivsel

Ny leder i CFH, Søren Frifelt, underviser i de nye kursusforløb. Foto: Horsens kommune

Er man ny medarbejder i Center For Handicap i Horsens Kommune skal man inden for et halvt år igennem et 3-dages kursusforløb i samtale- og refleksionsredskabet LA2. Det er en helt bevidst strategi, for i Center for Handicap har man valgt LA2 (Low Arousal 2) som det primære faglige fundament i forhold til at arbejde med borgerinddragelse og borgertrivsel.

– Vi er gået benhårdt til opgaven med at få implementeret LA2 i vores organisation. Ved at bruge værktøjerne fra LA2 får vi lagt en fælles linje og får et fælles sprog, som alle, både medarbejdere, borgere og pårørende, kan forstå. Det giver større overskud til den enkelte borger, færre konflikter og fremmer trivslen, udtaler centerleder Thilde Kristensen.

Fokus på det praksisnære

I Center For Handicap (CFH) har man endda taget skridtet videre og har skræddersyet interne LA2 forløb målrettet organisationen. Det er man blandt andet lykkedes med i kraft af ny leder i CFH, Søren Frifelt, som har undervisningserfaring og uddannelse i metoden med i bagagen. Søren Frifelt har været med til at tilpasse forløbene og underviser nu i dem. Hovedvægten i de nye forløb ligger på det praksisnære og workshops-delen frem for den teoretiske del, som nu kun fylder 30 procent, hvor den tidligere fyldte 70 procent.

– Vi erfarede, at mange medarbejdere har svært ved at udfylde de trygheds-, trivsels- og læringsplaner, som ligger i LA2. Undervisningen er nu justeret, så den er langt mere praksisorienteret. Medarbejderne skal simpelthen ud og knokle og bøvle med skemaerne og planerne, selvfølgelig med understøttelse fra underviser, så de øver sig helt lavpraktisk at udfylde dem, og herigennem kommer til at reflektere over: Hvordan inddrager vi borgernes stemme?, fortæller Søren Frifelt, afdelingsleder på botilbuddet Ane Staunings Vej,

Èn af de nye medarbejdere i CFH, som netop har været igennem et 3 dages forløb er pædagog Michelle Mikkelsen. Hun arbejder på en specialdøgninstitution på Ternevej for børn. Michelle har haft rigtig stor glæde af netop gruppeøvelserne.

– I grupperne fik vi vendt tankerne, hørt andres refleksioner og stillet spørgsmål. Det har været en kæmpe fordel, at øvelserne har været så praksisnære frem for abstrakte. Vi har kunnet komme mere ned i dybden og tale om konkrete situationer, samt hvad der ville være hensigtsmæssigt at gøre. Planerne er meget nyttige navnlig i situationer hvor børnene kan være udadreagerende og i effektudbrud. Her er det relevant med tryghedsplaner, så mine kolleger og jeg får et godt redskab til at få et fælles fundament, forklarer Michelle Mikkelsen.

Feedback giver øjenåbnere og værdifuld input

I CFH er der mange borgere, som ikke kan udtrykke sig verbalt. På den baggrund har der i undervisningen været særligt fokus på “tilstræbt inde-fra perspektiv”. Her skal medarbejdere med afsæt i nysgerrighed og åbenhed forsøge at sætte sig ind i borgerens tænkning og følelser, når borgeren ikke selv har mulighed for at udtrykke det.

Netop et “tilstræbt inde-fra perspektiv” har kursusdeltager, socialdiakon Maria Lund Kirsten, arbejdet med i den hjemmeopgave, alle kursister blev stillet i løbet af kurset, og som skulle fremlægges med efterfølgende feedback fra de øvrige kursister. Maria havde valgt at arbejde med en tryghedsplan for fagprofessionelle i forhold til en borger, som ikke har ret mange mestringsstrategier:

– Ved fremlæggelsen af opgaven blev jeg gjort opmærksom på, at dét, at borgeren opsøger personalet meget, når han har det skidt, også er en mestringsstrategi. Det havde jeg overset, fordi jeg er så vant til, at han er lige rundt om mig. Dét, at få andres øjne på, som siger: “Kunne det her være noget?”, har været rigtig fint og meget gavnligt, fortæller Maria Lund Kirsten, ansat på Ane Staunings Vej.

Det videre arbejde

I CFH har man valgt at udpege ressourcepersoner i LA2 på alle afdelinger i organisationen, som skal understøtte implementeringen lokalt i form af sparring og vejledning, samt spille en central rolle i den interne undervisning. I CFH planlægger man desuden at lave borgerrettet undervisning/forløb fremadrettet. Og tiltagene stopper ikke her:

– Lige nu er to medarbejdere på uddannelse i LA2 certificering, som sammen med Søren, skal stå for den interne undervisning, og vi arbejder også på at få mere samarbejde på tværs med de andre centre i HPS. Med de skræddersyede forløb for medarbejderne, forventer vi, at LA2 som metode i højere grad implementeres med succes alle steder, slutter Centerleder Thilde Kristensen.

Undervisnigen består af en kombination af teori og praktiske opgave, som er meget virkelighedsnære.

Kommentarer