Særlig indsats for ordblinde fortsætter – og bliver nu for 8. klasser
En uges camp for ordblinde, også kaldet ‘Boostcamp’, fortsætter nu efter et års pause på grund af Covid-19.
Mikkel Flensbak Søltoft hjælper ordblinde elever med at få det størst mulige udbytte af de hjælpemidler, der findes.
– Det har gjort, at jeg tror mere på mig selv nu, end jeg gjorde, før jeg kom.
– Det er dejligt, at alle er ordblinde her, så man føler sig ikke rigtigt udenfor.
– Jeg har lært at bruge de forskellige hjælpemidler til min computer og min telefon, så det bliver nemmere til afgangsprøven.
Sådan lyder det fra tre af de folkeskoleelever, der tidligere har været på en hel uges Boostcamp i Horsens Kommune.
Boostcamp er en særlig ordblindeindsats, der startede på baggrund af en donation fra Familien Hede Nielsens Fond i 2017, og resultaterne fra de første år viser, at elevernes læring og muligheder styrkes, ligesom både lærere og forældre klædes bedre på til at yde den nødvendige støtte til de ordblinde elever.
Derfor kom Boostcamp også med på seneste budgetforlig, hvor der var enighed om at indsatsen skulle videreføres og overgå fra projekt til praksis med en bevilling på 250.000 kroner om året til formålet.
Fra 7. til 8. årgang
På grund af den daværende situation med Covid-19 blev ordblindecampen aflyst sidste år, men vender nu stærkt tilbage i uge 37, hvor det som noget nyt er for elever i 8. klasse, hvor det tidligere var for 7. årgang. Det betyder naturligvis også, at de elever på 7. årgang, der ikke kom afsted sidste år, på den måde kommer afsted i år.
– Vi har besluttet, at det er bedre at vente til 8. klasse, da elever i 7. klasse lige er begyndt i udskolingen, de er måske endda startet på en ny skole. Derfor er der mange andre ting at have fokus på for den enkelte, og det kan måske være lidt drøjt at være væk en hel uge, siger Mikkel Flensbak Søltoft, der er co-learner i læse-skriveteknologi.
– Ved at vente til 8. årgang har eleverne haft tid til at falde til i udskolingen, og på den måde kan vi få det bedste ud af en uges Boostcamp, siger han.
Mikkel Flensbak Søltofts arbejde som co-learner består i at tage ud på kommunens folkeskoler og undervise ordblinde elever, ligesom han selvfølgelig også er med til Boostcamp og hjælper eleverne med at få det størst mulige udbytte af de hjælpemidler, der findes til ordblinde.
Mellem 80-90 elever deltager i den årlige Boostcamp, hvor de får en uges intensiv kursus i de mange hjælpemidler, der i dag er tilgængelige for ordblinde.
– Hovedmålet er at lære eleverne, hvordan de kan blive bedre til at bruge læse- og skriveteknologi som støtte i undervisningen for på den måde at kunne deltage på lige fod med andre elever, siger Mikkel Flensbak Søltoft.
Udover at få et teknologisk boost skal kurset også give eleverne nogle gode sociale oplevelser i mødet med andre ordblinde. Derfor er ugen skruet sammen, så dagene veksler mellem undervisning og sjove aktiviteter som dans, udendørsaktiviteter og en tur i bowlinghallen.
Boostcamp er arrangeret af Horsens Kommune i samarbejde med Horsens Ungdomsskole.
Boostcamp finder i år sted på Horsens Gymnasium og HF, afdeling Højen i hele uge 37, og alle ordblinde fra 8. årgang på folkeskoler og fri- og privatskoler i Horsens Kommune er inviteret.
Pressen er velkomne til at besøge Boostcamp i løbet af uge 37.
Kommunens indsatser i forhold til elever
med læse-skrivevanskeligheder i Horsens Kommune:
– Obligatorisk ordblinderisikotest 0. og 1. klasse
– Screening i 2. klasse
– Løbende skriftsproglige evalueringer i hele skoleforløbet
– Ordblindetesten eller andre standardiserede test
– Særligt tilrettelagt undervisning på skolen
– Instruktion i hjælpeprogrammer på skolen
– Understøttelse fra forvaltning og netværk
– Kommunal folder til forældre til ordblinde børn
– Temaaftener for forældre til ordblinde børn – én gang årligt på lokal skole
– Diverse kurser for lærere og forældre/barn kursus
– Fine Readers-forløb på otte uger for ordblinde elever på 5./6. årgang
– Boostcamp en uge om året for alle ordblinde elever på 8. årgang i Horsens Kommune
– Co-learning forløb i klasser med ordblinde elever på blandt andet 8. årgang.
Kommentarer