Horsens

Ny satsning: Udviklende læringsmiljø for SOSU-elever skal styrke rekruttering- og fastholdelse i Horsens Kommune

Foto: Horsens kommune

En samling af fuldtidsvejledere og elever i projektet “Fag og Læring” skal være med til at forme fremtidens vejledning og bidrage til at sikre fastholdelse af flere SOSU-elever under uddannelse og styrke kompetencer blandt morgendagens plejepersonale.

Fremtidens udfordringer afkræver nye løsninger

En kraftig stigning af antallet af ældre og en høj gennemsnitsalder blandt medarbejdere på det kommunale sundheds- og ældreområde betyder, at der i fremtiden skal rekrutteres endnu flere hænder i ældreplejen. Samtidig oplever Horsens Kommune – som mange af landets øvrige kommuner – et stort frafald af SOSU-elever under uddannelse, som for manges vedkommende skyldes faglige og personlige udfordringer.

Med refundering af midler fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) er det blevet muligt at styrke uddannelsesområdet og nærmere bestemt praktikvejledningsopgaven.

– I Horsens har vi et vedvarende og stærkt fokus på at løse opgaven med at rekruttere plejepersonale og fastholde SOSU-elever her og nu, men også i fremtiden. Vi har gang i mange gode initiativer såsom Hverdagsguiderne og vores Spire-ordning (se faktaboks), der har til formål at sætte fokus på de gode historier i vores velfærdsindsats og få flere til at se en mulig fremtid i ældreplejen. Med Fag og Læring investerer vi i vejledningsopgaven, både her og nu, men også på længere sigt, hvor erfaringerne skal være med til at forme fremtidens praktikvejledning. Således følger vi i Horsens Kommune klare strategiske anbefalinger fra KL, regeringen og Danske Regioner, herunder Task Force: Veje til flere hænder, udtaler Sundheds- og Ældrechef, Charlotte F. Gjørup.

Nye rammer skal styrke vejledernes og elevernes mulighed for at lykkes

Den daglige vejledningsopgave på sundheds- og ældreområdet i Horsens Kommune varetages i dag af praktikvejledere sideløbende med deres plejeopgaver, hvorfor vejledning kan være vanskelig at prioritere i en hektisk dagligdag med fokus på borgerens pleje.

I Fag og Læring kommer 4 social- og sundhedsassistenter med en praktikvejlederuddannelse til at arbejde med praktikvejledning på fuldtid sammen med op til 10-12 elever, hvor praktikvejledere og elever samles under ét tag. Her afprøves en mere intensiv form for vejledning, hvor praktikvejlederne udelukkende indgår i plejen sammen med eleverne i praktikvejledningsøjemed. Og forventningerne er store.

– Eleverne bliver en del af et udviklende miljø med fokus på læring, hvor der bliver mulighed for og tid til at stille en masse spørgsmål, afprøve sig fagligt i et trygt miljø og ikke mindst at kunne sparre med andre elever, som vi ved, er et ønske fra mange. Vejlederne får mere tid til at fokusere på den enkelte elev samt at fordybe sig og udvikle sig i rollen som vejleder. Samtidig får praktikvejledere optimale rammer i forhold til at sparre på tværs og at udvikle nye metoder i praktikvejledningen ved at være samlet under ét tag. Der bliver rig mulighed for at nørde fagligt med elevernes læringsstile, afprøve forskellige tilgange i vejledningen og meget andet. Alt sammen med fokus på at blive klogere på hvordan vi kan fastholde endnu flere elever og rekruttere endnu dygtigere SOSU-medarbejdere i fremtiden. Det bliver SÅ spændende, udtaler uddannelseskonsulent i Horsens Kommune, Hanne Christensen

Et ambitiøst projekt med fremtidsperspektiver

Et af projektets helt centrale succeskriterier er, at Fag og Læring skal bibringe værdifulde indsigter i forhold til fordele og ulemper ved en mere intensiv vejlederfunktion for elever og praktikvejledere. Samtidig skal praktikvejledere i hele organisationen kunne drage fordel af projektet i form af nye vejledningsmetoder og faglig sparring.

– Fag og Læring bliver ikke et midlertidigt projekt, hvor udbyttet begrænser sig til projektperiodens udløb. Projektet bliver en trædesten for at skabe formen på fremtidens vejledning og vejlederfunktion hos os i Horsens Kommune. Vi skal lykkes med at skabe endnu bedre praktikforløb, fastholde endnu flere SOSU-elever og sygeplejestuderende under uddannelse og rekruttere endnu flere og dygtigere SOSU-medarbejdere og sygeplejersker i fremtiden. Derfor evaluerer vi løbende og grundigt Fag og Læring, så vi kan sikre os det størst mulige udbytte af projektet i dets levetid og derefter, udtaler Sundheds- og Ældrechef, Charlotte F. Gjørup.

Faktaboks

  •  Fag og Læring løber fra 2. august 2021 til december 2022
  •  Fag og Læring er finansieret gennem refunderering af AUB-midler på ca. 5 mio. kr.
  •  Hverdagsguider: Plejepersonale på kommunens afdelinger bliver uddannet i at spotte og italesætte gode historier og det, der lykkes i hverdagen
  •  Spireordning: Folkeskoleelever ansættes i fritidsjobs på kommunens plejehjem. Evaluering viser, at 3 ud af 4 oplever at få interesse for SOSU-faget, også som en uddannelsesmulighed.

Kommentarer