Samfund

Ny analyse: Ventetiden på byggesager i kommunerne eksploderer

Der er markant forskel på, hvor hurtigt kommunerne behandler byggesager, viser helt nye tal. I nogle kommuner tager det under to uger, i andre over tre måneder. Og det seneste år er den gennemsnitlige ventetid steget med 16 pct. Det er skandaløst, mener SMVdanmark. Hvis alle kommuner var lige så hurtige som de ti hurtigste kommuner, kunne der spares 2,1 millioner dages ventetid om året.

Man skal væbne sig med tålmodighed, hvis man fx vil bygge nyt hus eller en tilbygning. Ventetiden før kommunen giver grønt lys til et byggeri er steget med over 16 pct. 

Men postnummeret er ret afgørende. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid til byggetilladelser varierer voldsomt, fra 6 dage i Odder til 159 i København.  

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der bygger på tal for 2021 fra Kommunernes Landsforening, der netop er blevet offentliggjort. 

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, kalder stigningen i ventetid for ”skandaløs”. 

”Der står familier og tripper for at komme i gang med deres nye hus eller tilbygning, og der står håndværkere, der er klar og må bruge dyr ventetid, fordi kommunen nøler. Og hvis du er en selvstændig, der fx vil gøre din foretning større, risikerer du at skulle vente så længe, at du går glip af øget omsætning. Det er et helt skandaløst serviceniveau, dét mange kommuner byder deres borgere og virksomheder her,” siger Martin Kyed. 

Der kan spares 2,1 mio. dages ventetid

Den samlede sagsbehandlingstid for alle byggesager i Danmark var 2,7 millioner dage i 2021. SMVdanmarks analyse viser, at den ventetid kan nedbringes med 2,1 millioner dage, hvis alle kommuner var lige så hurtige til at sagsbehandle som gennemsnittet af de ti hurtigste kommuner. 

Martin Kyed mener, at den meget store forskel på sagsbehandlingstid kommunerne imellem viser, at ventetiden afhænger af prioritering og politisk vilje. 

”Når nogle kommuner er 26 gange længere tid om at behandle byggesager end andre, bør de langsomste kommuner kunne sætte mere fart på sagsbehandlingen. I sidste ende er det et spørgsmål om politisk prioritering. Reglerne er jo de samme, så hvorfor skulle der være så stor forskel på ventetiden? Der er et kæmpe potentiale for rigtigt mange kommuner til at gøre en reel og mærkbar forskel for deres lokale virksomheder,” siger Martin Kyed, der anbefaler, at kommuner med lang sagsbehandlingstid afsætter flere ressourcer og prioriterer området. 

Flere sager er ikke undskyldning

Mens sagsbehandlingstiden er steget med 16 pct. på tværs af kommunerne, er antallet af sager steget med 12 pct. Men det undskylder slet ikke kommunerne, mener SMVdanmarks cheføkonom. 

“Der er kommuner, der har klaret en stor stigning i mængden af ansøgninger uden at ventetiden er steget. Sammenhængen mellem stigende sagsmængde og stigende sagsbehandlingstider findes simpelthen ikke. Det handler i stedet om prioritering af området, og her afslører en række kommuner at de dybest set er ligeglade med egne borger og virksomheder,“ mener Martin Kyed.

København er nummer sjok

Pladsen i bunden af listen besættes af København. Hovedstaden har landets længste ventetider med i gennemsnit 159 dage. Det er en stigning fra forrige år på 34 dage. Martin Kyed er dybt forundret.

”København har altid været blandt de langsomste kommuner i landet, når det gælder byggegodkendelser, men nu indtager de rollen som bundprop. Det er helt uforståeligt, at landets hovedstad negligerer sit erhvervsliv på så vigtigt et område. Jeg tror desværre, at København får for meget foræret, fordi de er et naturligt kraftcenter, så de ikke behøver kæmpe om borgere og virksomheders gunst og levere god service i samme grad som i andre dele af landet,” siger han.

Kommentarer