Kultur

En anderledes virkelighed i Horsens

Foto: Galleri ART’M

Gruppeudstilling i ART´M Kunst og Galleri,

Søndergårdsallé 1-3, 8700 Horsens 

Fernisering lørdag den 26. februar kl. 13-15

Den 26. februar præsenterer Galleri ART’M (tidligere Galleri Brænderigården) gruppeudstillingen EN ANDERLEDES VIRKELIGHED med helt nye værker af de fire markante malere Bente Olesen Nyström, Håkan Nyström, Thor Lindeneg og Aleksander Kosmala.

De udstillede værker udfordrer og komplimenterer hinanden med en vidunderlig variation af udtryksformer, formater og kunstneriske temperamenter – alle med fælles rødder i den figurative surrealisme.

Flere af de udstillende kunstnere er en del af kunstnergruppen Cirrus Surrealisterne og under betegnelser som Ny-surrealisme og Fantastisk Figuration har de hver især gennem snart en menneskealder videreudviklet den surrealistiske impuls, der fortsat kan spores som en væsentlig inspiration og strømning i samtidens billedkunst, snart 100 år efter André Breton udgav Les Manifestes surréalistes i 1924.

Surrealismen som vidtforgrenet international og tværæstetisk bevægelse og praksis er således et fælles afsæt for de udstillende kunstnerne, der deler fascination af det arketypisk gådefulde og det både magiske og absurde i kunsten og tilværelsen.

Et helt centralt og tilbagevendende symbolmættet motiv i Thor Lindenegs maleri er ægget, der dukker op i utallige både poetiske, humoristiske og tankevækkende allegoriske kompositioner.

Det er karakteritisk for Lindenegs værker, at de nøje iscenesatte objekter og motiver optræder i monokrome blå, abstrakte rum.

Lindeneg er blevet kaldt Den blå surrealist – netop med reference til hans karakteristiske farvebrug, der

definerer grundtonen i hans særegne maleriske univers og gør hans oliemalerier letgenkendelige.

Hans oliemalerier er ekvilibristisk malet i en surrealistisk stil, hvor de nøje udvalgte og ofte genkomne motiver er omhyggeligt og koncist iscenesat med rum og dybdeperspektiv, så de næsten fremstår tredimensionelle og synes at række ud af lærredet.

Lindenegs arbejde med skyggen forstærker denne tredimensionelle effekt. I lighed med surrealistiske malere som Magritte er Lindenegs værker kendetegnet ved den tekniske perfektion i gengivelsen af ofte genkendelige hverdagsobjekter, som ægget, fuglen eller træet, der undergår symbolske transformationer og antager en flertydig karakter.

Thor Lindeneg siger selv, at han stiller spørgsmål frem for at komme med svar i sine værker.

Bente Olesen Nyström  arbejder i et figurativt og surrealistisk formsprog inspireret af arkitektur, natur, mytologi og drømme. Hun kombinerer en meget nøjagtig og genkendelig gengivelse af elementer fra virkeligheden som træer og huse med en poetisk fantasiverden, hvor flere realplaner synes at være til stede samtidigt.

Håkan Nyström peger selv på inspiration fra både klassiske skulpturer, Rembrandt, Murakami og David Lynch og hans værker synes alle at rumme metafysiske og uforklarlige elementer. Som gådefulde spørgsmål vi selv må finde og formulere et svar på.

De mystiske, mennesketomme rum er karakteristisk for Nyströms gådefulde malerier, der har en surreel undertone og en evne til at desorientere os i det ellers umiddelbart velkendte.

I Håkan Nyströms enigmatiske tableauer er mennesket usynligt tilstedeværende i kraft af symbolske rekvisitter og efterladte artefakter og de tomme interiører aftegner sig arkæologisk som lag af tegn.

Det er karakteristisk for Aleksander Kosmalas billedkompositioner, at de benytter sig af greb fra det klassiske stilleben i kombination med en mere moderne scenografi.

Hans motivverden består af næsten fotorealistiske gengivelser af hverdagslige objekter og antikke buster i visuel karambolage med mennesker i hverdagssituationer, der cykler, skater, går eller hænger ud i grupper, opslugt af mobiltelefonen og hinanden eller hastende forbi. Tilsyneladende uden at ænse eller interagere med de øvrige artefakter,

Kosmala omhyggeligt har placeret i billedrummet omkring dem. Kosmalas malestil er koloristisk karakteriseret af,

hvad han selv betegner som en konservativ farvebrug og kendetegnet af en stringent monokrom gråtoneskala. Kosmala demonstrerer i sine akrylmalerier en mesterlig evne til at gengive objekter og overflader så sanseligt, at de fremstår nærmest taktile.

I lighed med Håkon Nyström er Kosmala inspireret af barokmalernes brug af clair-obscure teknikken, hvor kontrasten mellem lys og skygge accentueres og forstærker motivernes rumlige effekt.

Udstillingen varer til 19. marts 2022.

Kommentarer